(Leestijd: 3 - 6 minuten)

HectorOnzijdige Goden

14 juni 2015: ArtZuid Amsterdam. Hektor, Markus Lupertz

Op Art Zuid staan vijf mensbeelden van Markus Lüpertz: Standbein/Spielbein/, Hirte, Mozart, Salieri en Hektor.

Dit laatste beeld doet mij stilstaan. Het hoofd van Hektor staat op een dikke, opgezette nek. Zijn gezicht is geschilderd: geel, groen, rood en blauw. Een krijger. Naakt met aan een kant slechts een schouder, de arm aan de andere kant mist de pols en de hand. Het  bovenste deel van de tors is intact, maar het middendeel, dat wil zeggen de buik en de heupen, lijken met dikke plakken aan elkaar te kleven. De rechterheup lijkt ontwricht. Beurs lijkt het lijf, kapot, alsof het vlees bij elkaar is gedrukt om het nog heel te laten lijken. De benen en voeten echter zijn glad en stevig.
Aan de achterzijde loopt een naad vanaf de haargrens over de nek tot aan de schouders, daar wordt de naad rabbelig en eindigt hij bij de onderrug. Ik stel me voor dat de nek opgezet is door het touw dat er omheen zat en dat nek, buik en rug kapot zijn gegaan in de strijd en het gesleep over de grond tijdens de wagenritten.

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

01Djonga en ManengaRenzo Martens and the Institute for Human Activities.

Diongo (links) en Manenga (rechts) staan bij ons in de kast. We bestelden ze al tijdens de Rotterdam Art Week in de stand van Fons Welters. Nu zijn we ze op gaan halen in de galerie in Amsterdam, waar de tentoonstelling op 2 mei j.l. geopend werd, onder de titel Renzo Martens and the Institute for Human Activities.

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

1 Lotte GeevenN 9° 42’ 10.233 E 99° 39’ 48.61” (2015) Lotte Geeven

Over een
'in zichzelf besloten kunstwerk'
dat uitzicht biedt op de wereld

Een heldere kamer op de eerste verdieping van landhuis Jagtlust. Tentoonstelling: The Mirror and Lamp Show van Suns and Stars exhibitions.
Achter dikke groene gordijnen, die open hangen als voor een theaterpodium, staat boven een witte vensterbank, een wit raamkozijn waar de zon door naar binnen schijnt. Tegen de wanden Art-Nouveau bloemenbehang, met onder een horizontaal geprint fries, strenge verticale banen. Midden in de kamer staat een roestvrijstalen ketel op zwarte wielen. De ketel is geplaatst op een roestvrijstalen plaat die plat op de houten vloer ligt.

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Into One Another II 2010-2011Into One Another II 2010-2011 Berlinde de Bruyckere
Was, hout, glas, epoxy en ijzeren armaturen

De beelden van Berlinde de Bruyckere raken iets aan, wat zich pas na uren laat weten

 

Into One-Another II (2010-2011)

Van alles wat daar voor ons getoond lag en waar wij, meer zwijgend dan sprekend, omheen draaiden, bovenop keken en eronder, vooruit spiedend naar dat wat komen ging en omkijkend naar wat we zagen, bleef dat ene detail als een nabeeld bij me: de voet van ‘Into One-Another II’.

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

1 Tak met elfenbanken 2012 Katrien VogelDe tak met elfenbanken.

Dat klinkt als een titel uit een sprookje. De tak met elfenbanken is niet wat hij lijkt. En dat gegeven komt vaker voor in sprookjes. Zilverachtig glanzend, als door maneschijn verlicht stond hij stil te wachten, maar waarop? Op mij in dit geval, die hem meenam naar een huis waar het zonlicht dagelijks over zijn zilveren bast schijnt en over de elfenbanken met eendere huid.

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

2 vogels 1954Beeldhouwer Carel Visser overleed afgelopen zondag, 1 maart 2015. Hij is 86 jaar geworden.

In de Internationale naoorlogse Top

Carel Visser behoorde zonder twijfel tot de Top 10 van de beeldhouwkunst na 1945. Meestal wordt hij ten tonele gevoerd als een typisch Nederlandse beeldhouwer, maar zijn oeuvre kan zich moeiteloos meten met dat van beroemde internationale namen, als Donald Judd, Sol LeWitt, Ulrich Rückriem, Eduardo Chillida of Anthony Caro.


 

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

De bewaken van onze groentetuin Thierry de CordierDe geest van Jan Hoet waart door Nederland

Toeval: we bezoeken, op de laatste dag, de tentoonstelling in de Hallen (Haarlem) getiteld:
 ‘Up Close and Personal’.
Curatoren: Ann Demeester en Xander Karskens.
Net deze week uitgelezen het boek: De Luchtkunstenaar, over de vorig jaar overleden topcurator Jan Hoet. Leermeester en mentor van Ann Demeester.

En plotseling komt de tentoonstelling tot leven. Je hoort het Hoet zeggen: “Als het visionaire in andere domeinen van het bestaan vervaagt of opgegeven wordt, dan is daar, nu meer dan ooit, de plaats voor de kunst.”  Je wilt het Demeester niet nadragen, natuurlijk, Hoets invloed. Maar is er iets op tegen, om te zien op wiens schouders zij staat?


 

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

1 Opmerkzaamheidsspanne

19 maart ontvangen: Volkskrant Beeldende kunst prijs 2015!! Gefeliciteerd !

 

OPMERKZAAMHEIDSSPANNE

Aangelokt door het ongemakkelijke woord “opmerk - zaamheids - spanne”, waarvan het eerste deel Nederlands lijkt, het middelste deel Duits en het derde deel Vlaams, gingen we zaterdagavond 21 februari naar P/////AKT, aan het Zeeburgerpad in Amsterdam. Opmerkzaamheidsspanne is de titel van een tentoonstelling van Bram de Jonghe. Het is het eerste deel van P/////AKT's serie ‘Not Making Sense As Something Else’.

Als we aankomen is het al donker op het Zeeburgerpad. De neonletters ' Opmerk-zaamheids-spanne'  schijnen ons tegemoet.